HJK:lle historiallinen sauma miljoonatienesteihin!

Suomalaiset Veikkausliiga-joukkueet ovat kansainvälisissä peleissä tällä kaudella uuden, rahakkaan mahdollisuuden edessä, kun Mestarien liigan ja Eurooppa-liigan rinnalla alkaa Uefan uusi Konferenssiliiga. (Kuva AOP)

Haastava tie Eurooppaan

Uusi koko kauden mittainen sarja merkitsee sitä, että europelien lohkovaiheeseen selviää yhteensä 96 joukkuetta – 32 joukkuetta kustakin liigasta. Suomen mestari HJK aloittaa normaaliin tapaan karsinnat vaikealla polulla kohti Mestarien liigaa, mutta jos ja kun ovet eivät aukea sinne, saa se vielä uuden mahdollisuuden Eurooppa-liigaan sekä tarvittaessa Konferenssi-liigaan.

Vedonlyöntiyhtiö NordicBet arvelee, että Konferenssiliigaan selviytyminen on HJK:lle suorastaan todennäköistä: Sen takaavat suosiolliset vastustajat karsintojen viimeisissä vaiheissa. Voidaan puhua jopa Klubin tämän kauden ykköstavoitteesta.

Europelit ovat kirjaimellisestikin (etenkin) suomalaisseuroille europelejä – lohkovaiheeseen pääsy takaa seitsennumeroiset tienestit.

– Eurooppa-liigan päässeet joukkueet Uefa palkitsi viime vuonna 2,9 miljoonalla eurolla. Lisäksi voitoista ja tasapeleistä tuli satojentuhanisen bonukset. Puhutaan suomalaisseuralle valtavista rahoista, jopa sellaisista, jotka voisivat vihdoin tehdä HJK:sta sen kauan kaivatun “Suomen Rosenborgin”,  joka etenisi säännöllisesti myös Mestarien liigaan, maalailee Mattias Wennerkvist NordicBetiltä.

Myös Inter, KuPS ja Honka aloittavat tänä vuonna karsinnat suoraan Konferenssiliigaan Eurooppa-liigan sijaan, mutta niiden polku lohkovaiheeseen on kuitenkin HJK:ta pidempi.

Katso täältä kertoimet HJK:n etenemiselle Euroopan suursarjojen lohkovaiheisiin.