OBOS 2022: Tabelltips – 4.plass

(Bilde: TT)

Sist sesong var Fredrikstad tilbake i det gode selskap på nest øverste nivå, og laget brukte ikke lang tid på å ta divisjonen med storm. Til slutt ble det fjerdeplass, og opprykksdrømmen brast da laget ble slått på straffer av KFUM i kvaliken. Foran kommende sesong forteller NordicBet i en pressemelding at de tror det blir ny toppstrid.

– Selv om det ikke holdt helt inn, så var fjorårssesongen et enormt skritt i riktig retning for Fredrikstad sin del. Det å komme opp fra 2.divisjon og melde seg på i kampen om opprykk er en enorm prestasjon. Evnen deres til å omstille seg og klare det sier voldsomt mye om profesjonaliteten og sulten som er i denne troppen. Vi mener FFK igjen har kvalitetene til å være med helt der oppe, men tror kampen om direkte opprykk blir for tøff. Derfor har vi dem på fjerdeplass på vårt tabelltips, sier Martin Bergman, som jobber med odds på norsk fotball hos NordicBet.

Oddsen på at Fredrikstad skal vinne divisjonen er satt til 9,00. Brann er den store favoritten med 2,10 i odds, mens FFK forventes å være nærmere Stabæk (4,50) og Start (6,75) i nivå. Mjøndalen følger like bak med 10,00.

– Vi mener at Brann og Stabæk, som rykket ned, ser sterke ut. Begge hadde i våre øyne et lag som var godt nok til spill i Eliteserien, men ting gikk ikke deres vei. Vi forventer at begge stiller til seriestart med et annet fokus og har de som opprykksfavoritter, men FFK er på skuddhold, så de vil absolutt være med i kampen, forteller Bergman.

Roser spillersalg

Mens flere av divisjonskollegaene har benyttet overgangsvinduet til å både kjøpe og selge en rekke spillere, så har det vært roligere aktivitet i Fredrikstad. Stjernespiller Taofeek Ismaheel har forlatt Østfold, men bortsett fra det er førstetroppen omtrent den samme. Det mener NordicBet tjener laget.

– Alle som fulgte OBOS siste sesong skjønte at Taofeek Ismaheel spilte i Fredrikstad på lånt tid. Tidvis var han i en klasse for seg selv, så det er helt naturlig at han tok steget videre. Her må man berømme Fredrikstad for eminent spillerlogistikk. De plukket opp et stort talent billig, foredlet ham og solgte videre for etter alt å dømme et veldig solid beløp. Det er et prakteksempel på klubbdrift, roser NordicBet-mannen.

– En spiller av hans kvaliteter blir naturligvis omtrent umulig å erstatte, men heldigvis for Fredrikstad har de klart å holde på de andre nøkkelspillerne. Stammen i laget er den samme som de som presterte godt forrige sesong, og det gir FFK en fordel inn i kommende sesong. Laget er satt, relasjonene er på plass og spillerne har erfaring med toppkamper. Det er mer enn hva man kan si om flere av de andre konkurrentene, som har gjort store utskiftninger. At FFK skal være med i toppen er det ingen tvil om, men vi vurderer Start, Stabæk og Brann til å ha ørlite overtak per dags dato, og derfor tror vi på fjerdeplass.