Svein-Erik Edvartsen ny dommerekspert hos NordicBet

Tidligere FIFA-dommer Svein-Erik Edvartsen har signert for NordicBet og er med det vår nye dommerekspert.

Edvartsen skal først og fremst dekke norsk fotball og Eliteserien 2019 for NordicBet, men kommer også til å gi bloggleserne fasiten på dommerspørsmål fra kamper i landslagsfotball, Champions League, Europa League og Premier League, i tillegg til hendelser fra hockeyisen.

– Jeg gleder meg til å kunne gi publikum et unikt innblikk i dommerrollen. Fotball er i konstant utvikling med nye retningslinjer, regelverk og kriterier. Et tydelig eksempel her er VAR som kommer til å prege hverdagen for fotballdommere fremover. Dessverre er det slik at altfor mange eksperter kommer med konklusjoner som ikke er faglig begrunnet. Jeg ser frem til å kunne dele av min kunnskap og gi min dom over vanskelige og kontroversielle situasjoner, forklarer Svein-Erik Edvartsen.

Så du kommer først og fremst til å rette en pekefinger mot dommerfeil?

– Nei, jeg håper å kunne hylle gode dommerprestasjoner istedenfor å påpeke åpenbare feil. I gråsonesituasjoner støttes alltid dommeren, men i svart/hvitt-tilfeller er det bare én ting som gjelder: hva som er rett eller galt, sier Edvartsen.

Hva tenker du om å nå bli dommerekspert hos NordicBet?

– Jeg har vært en del av norsk idrett i 30 år og er godt kjent med idrettens tette samarbeid med Norsk Tipping. Jeg har i åtte måneder prøvd å igjen få bli en del av norsk idrett. Nå har det blitt to forlik, fordi NFF har ønsket å betale seg ut for å slippe å møte i retten. Når jeg da likevel ikke er velkommen som toppdommer, betyr det i realiteten at jeg er blitt ilagt livstidstraff av dommersjef Terje Hauge, sier en engasjert Edvartsen.

– Når også både NFF, ved Terje Svendsen, og NIF, ved Tom Tvedt, ikke evner å overstyre Hauge virker det tydelig at jeg på nåværende tidspunkt ikke er ønsket. Det til tross for råd fra NFFs etiske komite, samt formelle henvendelser fra styreleder i Hamar IL Fotball og meg selv. Jeg brenner for dommerfaget og ønsker å bruke mine kvalifikasjoner. Derfor er jeg veldig glad for at jeg nå får muligheten til det, som dommerekspert for NordicBet.

– Vi har gjort et varp

Kim-Freddy Svendsen, innholdssjef for NordicBet-bloggen, er strålende fornøyd med å ha Edvartsen med på laget:

– Svein-Erik er en utrolig stor ressurs, som vi har store forhåpninger til. Det er vel få, om noen, som har større tyngde når det kommer til dommerfaget i fotball-Norge. Vi ser frem til at han skal dele sin kunnskap med bloggens lesere.

– Når vi nå har anledningen står vi klare til å ta imot Svein-Erik med åpne armer. Vi er fullt klar over at vi har gjort et varp. Det er selvsagt synd at en av Norges beste dommere ikke blir å se på norske gressmatter, men vi er stolte av å kunne gi ham en plattform hvor han likevel kan være en sterk fotballprofil, sier en fornøyd Svendsen til bloggen.

En av Norges mest rutinerte dommere

Svein-Erik Edvartsen har vært en av Norges beste og mest profilerte fotball- og ishockeydommere i godt over et tiår. I så måte trenger han egentlig ingen introduksjon, men vi koster på oss en likevel.

Svein-Erik startet dommerkarrieren allerede tilbake i 1994, på hockeyisen. I 2000, som 20-åring, ble han hoveddommer i eliteserien. To av høydepunktene som hockeydommer kom i 2004 og 2005, da Edvartsen dømte NM-finalene. I tillegg markerte han seg også utenfor landegrensene ved å dømme flere internasjonale mesterskap.

I tillegg til å være en av Norges beste pipeblåsere på isen dømte også hamarsingen fotball, og i 2007 ble han utnevnt til FIFA-dommer i en alder av kun 27 år. Edvartsen valgte da å slutte som ishockeydommer for å satse fullt på fotballen.

Som fotballdommer har Edvartsen dømt 180 kamper på øverste nivå i Norge. I 2006 dømte han cupfinalen for juniorer mellom Rosenborg og Start, og fem år senere fikk han sjansen i NM-finalen mellom Brann og Ålesund.

Edvartsen som en del av det norske dommerteamet under fotball-EM 2016.

Også internasjonalt har dommeren vært på banen både i klubb- og landslagsfotball. I 2016 var han måldommer i det norske teamet som dømte under fotball-EM. Dette er en rollen han også har fylt i 30 kamper i Champions League og flere andre internasjonale turneringer. I løpet av sin karriere har Edvartsen samlet over 50 kamper som FIFA-dommer.

Den siste internasjonale fotballkampen han dømte var VM-kvalifiseringskampen mellom Bosnia-Herzegovina og Gibraltar i mars 2017. Som dommer har Svein-Erik måttet håndtere store stjerner som Harry Kane, Cristiano Ronaldo, Lionel Messi, Gareth Bale og Neymar, for å nevne noen.

De siste årene har Edvartsen vært rangert som Norges nest beste fotballdommer av FIFA og UEFA. Neste kapittel i Svein-Eriks imponerende karriere blir altså som dommerekspert hos oss i NordicBet.

Edvartsen vil også fortsette som styreleder hos Artist & Event.